(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
سوغات خوراکی و شیرینی‌های کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات خوراکی و شیرینی‌های مریوان

سوغات خوراکی و شیرینی‌های مریوان


از مریوان چه بخریم؟ مریوان یکی از شهرهای استان کردستان است و در 125 کیلومتری غرب سنندج قرار دارد. مریوان به علت بارش زیاد باران یکی از پرآب‌ترین مناطق غرب کشور محسوب می‌شود. شهر مریوان قدمتی به اندازه یک قرن دارد و بیشتر مردم آن پیرو دین اسلام و مذهب سنی شافعی هستند. دریاچه زریوار، غار کونا شم شم، دشت بیلو، آبشار گویله، ارتفاعات چهل چشمه، کوه کانی چرمه، کوه برقلا و جاده دور دریاچه از جاذبه‌های طبیعی مریوان است. روستای اورامان، روستای کانی سانان، قلعه مریوان و پل تاریخی گاران از جاهای دیدنی مریوان هستند. از جاهای تفریحی مریوان می‌توان به پارك ساحلی، بازارچه مرزی، منطقه تفریحی قمچیان و تفرجگاه ملاقوبی اشاره کرد. برخی از سوغات خوراکی مریوان عبارتند از بادام سوخته، عسل طبیعی، شیرینی‌های سنتی، سقز و پسته. از سوغات صنایع دستی مریوان نیز می‌توان به نساجی سنتی، گیوه، محصولات چوبی و شال دستباف اشاره کرد. برای خرید سوغات مریوان می‌توان به بازار ارومی‌ها، بازارچه محلی دریاچه زریوار و بازارچه مرزی باشماق مراجعه کرد.

شیرینی کنجدی | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات کردستان- شیرینی کنجدی

شیرینی کنجدی گزانگبین

شیرنی کنجدی گزانگبین یا شیرینی کنجدی گزو یکی از معروف‌ترین سوغات کردستان است که از کنجد و شهد انگبین تهیه می‌شود. برای تهیه شیرینی کنجدی گز انگبین کنجد را بو می‌دهند، سپس شهد انگبین را اضافه می‌کنند. بعد از آن بر روی سطحی پهن کرده و برش می‌دهند. شکل ظاهری این شیرینی قطعات منظمی از کنجد فشرده شده است. کنجد منبعی غنی از مواد معدنی مانند آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است لذا شیرینی کنجدی یکی از مقوی‌ترین سوغات خوراکی کردستان خواهد بود.

شیرینی شکری | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات کردستان- شیرینی شکری

شیرینی شکری کردستان

شیرینی شکری مانند شیرینی کنجد گزو است اما به جای شهد انگبین، شهد شکر را به کنجد بو داده اضافه می‌کنند. اگر در سفر به منطقه کردستان، با سوال از مریوان چه بخریم مواجه شدید، شیرینی کنجدی و شیرینی شکری از گزینه‌های عالی هستند.

شیره‌انگور | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات کردستان- شیره انگور

شیره انگور کردستان

شیره انگور یا حرمل ماده‌ای انرژی‌زا و سرشار از آهن است که بدون هیچگونه ماده نگهدارنده و یا شیرین‌کننده مصنوعی تولید می‌شود. شیره انگور دارای قند طبیعی بسیار بالایی است که باعث افزایش گرما و انرژی بدن می‌شود. این شیره درمان کننده صرع، کهیر، سرفه مزمن، تپش قلب، لاغری مفرط، ضعف احشا و یرقان است. در استان کردستان، شیره انگور به‌عنوان یکی از محصولات معروف و محبوب شناخته می‌شود و به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های این منطقه، بسیار طرفدار دارد. بنابراین، در صورت سفر به این منطقه، خرید شیره انگور به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های محلی، می‌تواند یک تجربه خوب باشد.

رب انار | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات مریوان کردستان- رب انار

رب انار کردستان

انار به‌عنوان یکی از محصولات کشاورزی اصلی مناطق اورامان مریوان شناخته می‌شود و هر ساله با آغاز فصل پاییز، برداشت از باغات انار در این منطقه آغاز می‌شود. بیشترین انار تولید شده به صورت میوه تازه مصرف می‌شود و بقیه آن به تولید آب‌انار و رب‌انار می‌رسد. همچنین پوست و تفاله انار در صنایع رنگرزی و دارویی استفاده می‌شوند. با توجه به اهمیت این محصول کشاورزی در زندگی مردم منطقه، همه ساله جشنواره انار منطقه اورامان با هدف نشان دادن اهمیت این محصول در زندگی اهالی منطقه و نشان دادن فرهنگ زیبا و غنی مردم این سرزمین برگزار می شود. این جشنواره با نام "هه‌نار" در زبان محلی منطقه شناخته می‌شود و فرصتی برای اهالی مریوان است تا محصولات خود را به نمایش بگذارند.

برساق | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات کردستان- برساق

برساق کردستان

برساق یک نوع نان محلی مخصوص شهرستان بیجار استان کردستان است که از ترکیب آرد، شکر، شیر، تخم‌مرغ و طعم‌دهنده‌های مختلف تهیه می‌شود. درون برساق را با گردو، شکر و دارچین پر کرده و سپس آن را در روغن سرخ می‌کنند.

کاک | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات کردستان- کاک

کاک کردستان

شیرینی کاک از لایه‌های بسیار نازک خمیر تهیه می‌شود و از سوغات شیرینی کردستان محسوب می‌شود. برای تهیه کاک از آرد گندم، پودر قند، تخم‌مرغ، روغن حیوانی یا روغن گیاهی، دارچین و پودر هل استفاده می‌شود. در بین شیرینی‌های ایرانی، کاک کردستان و یوخه شیراز، مشابه هم هستند.

نان برنجی | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات کردستان- نان برنجی

نان برنجی کردستان

نان برنجی که در شهرهای مختلف ایران مانند یزد، زنجان، شیراز و کرمانشاه تهیه می‌شود محبوبیت خاصی بین ایرانیان و گردشگران خارجی دارد. نان برنجی یزدی، نان برنجی زنجان و نان برنجی شیراز تقریبا مشابه هم تهیه می‌شوند. در استان کردستان در شهرهای مختلف مانند مریوان و سنندج این شیرینی تهیه می‌شود و جزو پرطرفدارترین سوغات کردستان محسوب می‌شود. برای تهیه نان برنجی از آرد گندم، آرد برنج، پودر قند یا پودر شکر، گلاب، تخم‌مرغ، روغن جامد و روغن کرمانشاهی استفاده می‌شود. شیرینی نان برنجی کردستان به دلیل استفاده از روغن کرمانشاهی، طعم و بویی بی‌نظیر دارد.

بادام سوخته | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات مریوان- بادام سوخته

بادام سوخته مریوان

یکی از سوغاتی‌های خوراکی مریوان و کردستان بادام سوخته است که از بادام کامل تهیه می‌شود. برای تهیه این شیرینی، مانند بادام سوخته شیرازی عمل می‌کنند بدین صورت که بادام، شکر و آب را با هم ترکیب می‌کنند و حرارت می‌دهند تا جایی که شکر آب شود. بدین ترتیب لایه‌ای از شکر روی بادام شکل می‌گیرد.

توت‌فرنگی | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات کردستان- توت‌فرنگی

توت‌فرنگی کردستان

اگر فقط یک بار توت‌فرنگی کردستان را بخورید، عاشق آن می‌شوید. مزه‌ای فوق‌العاده بی‌نظیر که نمونه آن در هیچ جای ایران یافت نمی‌شود. استان کردستان که رتبه اول تولید توت‌فرنگی در کشور را دارد تبدیل به قطب اصلی تولید این محصول در ایران شده است. توت فرنگی کردستان به دلیل مزه خاصش به عنوان یکی از سوغاتی‌های معروف این استان شناخته شده‌است.

تخمه آفتابگردان | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات کردستان- تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان

شهرستان سقز در استان کردستان، یکی از مراکز اصلی تولید انواع تخمه در ایران می‌باشد. تخمه کدو سقز و تخمه آفتابگردان سقز به دلیل شرایط اقلیمی و خاکی خاص منطقه، کیفیت و مزه‌ی منحصربه‌فردی دارند و سوغات بسیار خوشمزه استان کردستان محسوب می‌شوند.

مویز | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات کردستان- مویز

مویز کردستان

مویز از خشک‌کردن دانه‌های درشت انگور سیاه تهیه شده و سرشار از ویتامین، املاح و امگا3 است. مویز از جمله محصولات خاص مناطق سردشت کردستان است که به دلیل مزه خوشایند و خواص غذایی مفید، جایگاه ویژه‌ای در میان آجیل‌ها پیدا کرده است. به دلیل خواص مفید مویز، توصیه می شود که افراد سعی کنند مویز را به عنوان جایگزین سالم و مفید قند و شکر سفید در رژیم غذایی خود استفاده کنند. در سفر به غرب ایران، خرید مویز به عنوان سوغات خوراکی کردستان پیشنهاد می‌شود.

عسل طبیعی | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات مریوان کردستان، عسل

عسل طبیعی مریوان

عسل طبیعی کردستان در کشور به لحاظ کیفیت رتبه اول را دارا بوده و در مریوان در طول سال بیش از ۲۰۰ تن عسل تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. عسل طبیعی مریوان یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین سوغاتی مریوان است. این عسل طبیعی در مناظق کوهی مریوان که آب‌وهوای بی‌نظیری دارد برداشت می‌شود. مریوان به علت آب‌وهوای مدیترانه‌ای که دارد انواع گل و گیاهان متنوعی رشد می‌کنند لذا بسیاری از مردم مریوان مشغول زنبورداری هستند.

آدامس طبیعی ون | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات مریوان- آدامس طبیعی

آدامس طبیعی مریوان | سقز

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوراکی مریوان سقز یا همان آدامس طبیعی است. اگر در روستاها و بازارهای کردستان قدم بزنید، حتما تکه‌های سقز را در سینی‌های کوچکی می‌بینید. مردم مریوان و کردستان در تنه‌ درخت بنه یا درخت پسته‌ ‌وحشی در فصل تابستان شکافی ایجاد می‌کنند و از آن صمغی خارج می‌کنند که همان سقز است.

کشک محلی | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات مریوان- کشک محلی

کشک محلی مریوان

یکی از خوشمزه‌ترین سوغات مریوان کشک است که در چهار نوع کشک گاوی، کشک گوسفندی، کشک بز و ترکیب کشک گوسفندی و بزی تولید می‌شود. کشک محلی مریوان طعم و خواص بی‌نظیری دارد.

پسته کوهی | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات مریوان- پسته کوهی

پسته کوهی مریوان

پسته کوهی یکی از خوشمزه‌ترین و پرخاصیت‌ترین سوغات مریوان است. این سوغاتی خوراکی مریوان که از درخت بنه برداشت می‌شود در دو نوع پوست سخت و پوست نرم وجود دارد. پسته پوست نرم مریوان را می‌توان با پوست خورد.

حلوا سوهانی | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات بیجار، حلوا سوهانی

حلوا سوهانی بیجار

نان شیرمال | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات بیجار، نان شیرمال

نان شیرمال بیجار

ترشی هفت بیجار | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات کردستان، ترشی هفت بیجار

ترشی هفت بیجار

ترشی هفت بیجار یکی از معروف ترین و قدیمی ترین ترشی های ایرانی است که به شکل های گوناگون تهیه می شود

روغن محلی | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات پالنگان، روغن محلی

روغن محلی پالنگان

میوه | سوغات خوراکی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات پالنگان، میوه

میوه های پالنگان

میوه‌هایی مانند انار، هلو، زردآلو و انجیر از سوغات پالنگان هستند.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟